Mijn zoektocht naar de meest potente tinctuur is ongeveer 2 jaar geleden begonnen. Vol overtuiging dook ik de wereld in van de extractiemethodes.
Al snel werd het me duidelijk dat de categorie schimmels wat betreft extraheren gecompliceerder ligt dan het bekende plantenrijk. De een na de andere extractiemethode werd weloverwogen en geanalyseerd. Tal van experimenten liepen in de soep. Totdat ik de fijne kneepjes door begon te krijgen wat geresulteerd heeft in een krachtige tinctuur voorzien van het complete spectrum aan nutriënten. Op het gebied van schimmels is nog zoveel onbekend, het zal daarom ook niet het einde zijn van mijn zoektocht.
Hitte extractie (water)
De celwand van een paddenstoel bestaat grotendeels uit chitine een stof die voor mensen niet verteerbaar is. Hitte zorgt ervoor dat de chitinewand langzaam word afgebroken waardoor alle water oplosbare componenten kunnen worden geëxtraheerd. De hitte extractie die wordt uitgevoerd duurt minimaal 72 uur voor een optimaal resultaat.
Soxhlet extractie (alcohol)
Een ingenieus apparaat die er voor zorgt dat er continue een schoon en hongerig oplosmiddel door de fijngemalen paddenstoelen heen stroomt om deze vervolgens weer terug te sturen richting de kolf. Op deze manier ontstaat er een geconcentreerde tinctuur. Na 5-6 cycli zijn nagenoeg alle mogelijk opneembare stoffen geëxtraheerd. Dit proces wordt zowel met ethanol en gedistilleerd water uitgevoerd.
Ultrasone ondersteuning
hoge frequent trillen kunnen bijdragen aan de afbraak van de chitine celwand. Ultrasone is een absolute efficiënte en effectieve manier om vele waardevolle stoffen te isoleren. Na deze extractie methode kan het geheel gezuiverd worden om zodoende een sterk geconcentreerde vloeistof over te houden. In mijn extractie proces gebruik ik ultrasone extractie als aanvulling en niet als basis.
Calcinatie
Na bovengenoemde extractie methode, blijft er altijd een restant paddenstoel over. Het restant word gedroogd en verbrand voor een aantal dagen. Het as wordt gezuiverd met gedestilleerd water en ingedampt om de zouten zichtbaar te krijgen.
Wat overblijft zijn sterke alkaloïden. Deze worden toegevoegd aan de tinctuur. Op deze manier wordt nagenoeg alles gebruikt van de paddenstoel.
Met mijn huidige kennis, ervaring en apparatuur produceert Spores of nature momenteel drievoudig geëxtraheerde paddenstoel extracten. Inclusief de krachtige mineralen uit het calcinatie proces. In mijn ogen al een vrij compleet proces maar vanaf dit punt een kleine stap richting de spagyrics en alchemy. Op de achtergrond ontwikkeld Spores of nature namelijk krachtige paddenstoel spagyrics zoals hieronder beschreven. Dit proces is niet gemakkelijk en vereist veel expertise, kennis, geduld en specialistische apparatuur. Het zal nog enige tijd duren voordat alle puzzel stukjes in elkaar mogen vallen. De extracten zullen geproduceerd gaan worden in kleine batches en zijn daarom ook voorbestemd voor de absolute liefhebber! Hou de website goed in de gaten voor alle updates.
Als je het hebt over de meest diepgaande manier van extraheren van paddenstoelen of planten, dan is dit het wel! Spagyrics, wellicht een term die je nog nooit eerder gehoord hebt. Spagyric (Spao “uit elkaar halen” en ageiro “samenvoegen”) is een methode om krachtige en holistische medicijnen te maken die afstammen van de alchemie.
Tria Prima principe
Wanneer je een alchemistische tinctuur, essentie, elixer of ander preparaat maakt of neemt, hoe wordt het dan bereid en waarvan is het gemaakt?
Om dit beter te begrijpen, moeten we de “drie essentiële zaken” van alchemie onderzoeken. Ook bekend als de Tria Prima, het zijn drie componenten waaruit alle levende wezens in de dierlijke, minerale en plantaardige rijken bestaan.
Een eenvoudige manier om dit te begrijpen, is door je voor te stellen dat we onze eerste materie (een plant, dier, mineraal of metaal in zijn ruwe staat) nemen en deze terugbrengen tot de meest essentiële delen: er zal altijd een geest aanwezig zijn ( een sterke drank of sterk vluchtige vloeistof), een ziel (een olie of olieachtige component) en een lichaam (minerale component).
De geest wordt weergegeven door het cijfer van Mercurius hier rechts afgebeeld. Het Mercuriuscijfer is ook een afbeelding van de staf van Hermes, de Caduceus, en een combinatie van twee slangen – een witte en een rode. Mercurius (Hermes) is een geweldig symbool voor geest. Als boodschapper van de goden heeft hij het vermogen om te reizen tussen de rijken van goden en mensen. Hij kan opstijgen naar de hoogste hoogten en afdalen naar de laagste dieptepunten. Dit is heel toepasselijk omdat in de alchemie de geest van elk rijk (dierlijk, mineraal en plantaardig) de meest vluchtige substantie is die uit een bepaald ding wordt gehaald. De geest verenigt alle dingen binnen dat rijk.
In de kruidenwereld is alcohol bijvoorbeeld de drager van universele energie en de bezielende levenskracht. We halen de term alcoholische “geesten” eigenlijk uit de alchemie, omdat naarmate alcohol wordt gedistilleerd, het dichter bij Spirit komt in zijn vluchtige aard. Spirits ontstaan door fermentatie, nadat een plant ‘de geest heeft gegeven’. Als we alcohol drinken, worden we ‘pittig’. In de alchemie laten we een stof fermenteren voordat we hem herhaaldelijk destilleren, zodat hij zo puur en vluchtig mogelijk kan zijn.
Het volgende belangrijke deel is de ziel, ook wel zwavel genoemd, hier links afgebeeld. Dit symbool bestaat eigenlijk uit twee glyphs die met elkaar zijn verbonden – één glyph voor vuur, vertegenwoordigd door de naar boven gerichte driehoek. De andere is het kruis, dat de vier elementen voorstelt.
Het symbool voor vuur staat boven dat van de aarde, dus dit betekent dat de ziel de vurige essentie is die verbonden is met de vier elementen, maar probeert boven de aarde uit te stijgen naar de geest. De ziel van iets op het gebied van planten, dieren, mineralen of metaal hangt af van de materie waarmee wordt gewerkt. Alle dingen hebben unieke profielen, en het is hun uniciteit die hun ziel bepaalt. Ziel verwijst naar persoonlijkheid of karakter, en in de alchemie wordt dit deel typisch gedragen in een olie of een olieachtige substantie.
De meeste mensen kennen etherische oliën in de kruiden, maar metalen zullen, als ze onder alchemistische processen worden geplaatst, iets produceren dat eruitziet en aanvoelt als een olie. De ziel is dat deel van iets dat de intelligentie heeft om energie (geest) naar een specifiek deel van ons te leiden. Het kruid kamille heeft bijvoorbeeld een aangeboren persoonlijkheid of medicinaal profiel dat in het wezen van een individu kan worden gericht om hem te ontspannen, de spijsvertering te kalmeren, te helpen bij hooikoorts, ontsteking enz. Dus in het kruidenrijk scheiden we bijvoorbeeld de etherische olie en net zoals we deden met het gedistilleerde gedeelte, mogen we het destilleren totdat het vrij is van onzuiverheden en het dan medicinaal innemen.
Het laatste deel van de drie essenties is het lichaam, ook wel Salt genoemd, hier rechts afgebeeld. Zout is in de alchemie een filosofische term voor materie of het lichaamsdeel. Als een persoon zou sterven, is het zoutgedeelte wat achterblijft nadat het bewustzijn het lichaam heeft verlaten. Het zoutprincipe is dat minerale deel van iets dat het lichaam, vorm en stolling geeft in ruimte en tijd. Zoals een beroemde alchemist zei: “we lopen ijslolly’s!”
Het lichaam is een vaak over het hoofd gezien onderdeel van een natuurlijk medicijn. In de natuurgeneeskunde wordt, wanneer een kruidentinctuur wordt gemaakt, het zoutgedeelte dat het kruidenlichaam is, weggegooid nadat de kruidenextractie is voltooid. In de alchemie gooien we niets weg; we nemen het kruid en zuiveren het door middel van alchemistische processen. Als het puur is, combineren we het opnieuw met zijn andere twee essentiële zaken.
Wat onderscheidt alchemistische medicijnen van andere? Een definitie is dat alchemistische operaties in het laboratorium hebben plaatsgevonden om de drie essentiële componenten te scheiden en te zuiveren. Wat doen we als alle drie de delen van ons uitgangsmateriaal zijn gezuiverd? We combineren ze weer samen in een heilig huwelijk. Zodoende wordt de materie in kwestie opnieuw geboren, “opgewekt” zo u wilt, tot een staat van zijn die verfijnder, krachtiger en zuiverder is dan het uitgangsmateriaal. De materie ondergaat een dood (van het oude) en een wedergeboorte (in een nieuwe vorm). Geneesmiddelen van deze orde hebben het vermogen om genezing te initiëren via alle drie de niveaus in ons – lichaam, ziel en geest, afhankelijk van de karakteristieke ziel of zwavelovereenkomst van het medicijn. In die zin is alchemie een holistische benadering van welzijn. Dingen die worden geregeerd door het archetype van de zon zouden bijvoorbeeld eigenschappen hebben van triomf, overvloed, doorzettingsvermogen en vitaliteit. De zon wordt door het principe van correspondentie in de alchemie onder meer geassocieerd met de kleur goud, de dag zondag en met het hart. Dus het nemen van een alchemistisch medicijn dat wordt geregeerd door de zon (bijvoorbeeld een kruid zoals kamille of het metaalgoud) zal iemands leven op alle drie de niveaus afstemmen op dit archetype.
Zoals het eeuwenoude alchemistische gezegde luidt, Solve et Coagula (oplossen en samenklonteren) – wanneer we alchemie in het laboratorium beoefenen, proberen we lichaam, ziel en geest te scheiden, te zuiveren en te herenigen – deze drie essentiële zaken. Nadat de drie essentiële zaken in onze Eerste Materie zijn gescheiden, gezuiverd en opnieuw gecombineerd, blijven we achter met een product dat verheven is, herboren als je wilt, op een compleet nieuw octaaf van creatie. Niet alleen dit, maar de alchemist zelf zal bij het maken van de voorbereiding zijn eigen innerlijke verandering hebben ondergaan. In de alchemie wordt gezegd dat we niets kunnen transformeren tenzij we eerst onszelf transformeren. Alchemistische medicijnen bestaan dus als een inwijdingspreparaat dat transformeert en individueel wordt als het eenmaal is geconsumeerd, maar om ze te produceren, wordt ook een transformatie van de maker in gang gezet.